Leverans

FRAKT
Leverans av varor från www.cocoon-company.se anses ha skett när konsumenten tagit emot varan. Varor skickas med DB Schenker eller PostNord. Leveranstid 3-5 dagar, om inte annat anges vid beställning eller överenskommelse mellan Cocoon och kunden. Vi skickar inte beställningar på helger eller helgdagar. Leverans sker till den leveransadress som kunden uppgett.

Observera att på hektiska dagar som Black Friday kan vi inte garantera att ditt paket levereras till den valda paketbutiken om det är fullt.

Se detaljerade leveransalternativ och leveranspriser här.
I Sverige kostar frakten följande:

DB Schenker leverans till paketbutik: 150,00 SEK
Vid leverans till paketbutiken är det fri frakt vid köp över 1000,00 SEK
DB Schenler levererar paketet till en paketbutik. Mottagaren får information om detta via de kontaktuppgifter som kunden lämnat. Efter 7 kalenderdagar returnerar paketet till avsändaren. DB Schenker förbehåller sig rätten att leverera till en annan paketbutik än den som kunden valt.

Privat leverans med transportör: beror på produkten
Större och tunga paket, såsom större madrasser, bäddmadrasser och sängar, levereras med transportör. Beställningar som skickas med transportör levereras så snart som möjligt, och därför är det inte möjligt att ange en specifik tidpunkt för leverans. 
Fri frakt är inte tillgänglig för privat leverans.

Om det inte finns angivet ställe där paketet kan lämnas måste det finnas någon som tar emot varan. Om paketet ska lämnas ska det meddelas i förväg var paketet ska lämnas, på kundens egen risk. Transportören ska ha ett telefonnummer på vilket han kan meddela när han räknar med att komma till leveransadressen.

Fraktskador
När paketet kommer är det viktigt att du innan du kvitterar mottagandet kontrollerar om förpackningen och ev. varan är skadad. Om det är det måste du invända och ange på ditt kvitto vad som är fel. Om du inte gör det kan transportföretaget frånsäga dig allt ansvar för transportskadan. Du måste meddela oss omedelbart vid skada på oss, och senast inom 24 timmar. Ta gärna ett foto på förpackningen innan du packar upp varan, så är du säker på att ha dokumentation om det visar sig att varan är skadad.

Paketet ej hämtat
Om du inte har hämtat ut ditt paket från paketbutiken inom angiven tidsfrist (se ovan "leverans till paketbutik") kommer paketet att returneras till Cocoons lager. Vi förbehåller oss då rätten att ta ut en avgift motsvarande våra faktiska utgifter i samband med GLS transport av paketet. Om beställningen därefter avbryts i enlighet med ångerrätten dras en avgift på 249 SEK, motsvarande fraktkostnaderna för att ta emot ett ej levererat paket tillbaka i DK.

I de fall en konsument inte hämtar ut paketet i paketbutiken, och det därför returneras olevererat, är det viktigt att vara medveten om att detta inte kan betraktas som en besvikelse för köpet. En hävning av köpet kan endast ske om du uttryckligen meddelar att du vill ångra. Du kan därför som regel inte ångra dig, bara genom att inte ta emot paketet.

Om du önskar få paketet skickat igen tas ingen avgift ut för retur av paketet. Istället kan paketet skickas om mot en normal fraktavgift i linje med prislistan ovan.